سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تشریح نشست کمیسیون متبوعش درباره مصوبه تأثیر معدل در کنکور سراسری، از مخالفت رسمی وزارت علوم و سازمان سنجش با اجرای این مصوبه خبر داد و گفت: نظرات نخبگان کنکور نشان می‌دهد تأثیر قطعی معدل، موجب اضطراب، نابرابری و تضعیف عدالت آموزشی شده است.

برترین‌های کنکور خواستار مثبت شدن تأثیر معدل پایه یازدهم در ماراتن کنکور شدند/ تقدیر کمیسیون آموزش از نفرات برتر کنکور ۱۴۰۴

احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خانه ملت در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه) کمیسیون متبوعش، گفت: در نشست امروز بار دیگر موضوع تأثیر قطعی معدل، در حضور مسئولان و برترین‌های کنکور سراسری بررسی شد. در این جلسه، اعضای کمیسیون میزبان رئیس محترم سازمان سنجش آموزش کشور و معاون ایشان، رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش بودند و توضیحاتی در این زمینه ارائه دادند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بررسی عملکرد سه‌ساله مصوبه «سنجش و پذیرش دانشجو» شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در نشست کمیسیون مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: این مصوبه مربوط به تأثیر معدل در کنکور سراسری محسوب می‌شود. در این جلسه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور و معاون ایشان و همچنین رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش حضور داشتند. متأسفانه نمایندگان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با وجود دعوت رسمی، در این نشست حضور نیافتند؛ در حالی‌که این جلسه کارشناسی بود و لازم بود دیدگاه‌های خود را درباره اجرای این مصوبه بیان کنند.

دیدگاه نخبگان برتر کنکور درباره تأثیر معدل

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین مناسبت، رتبه‌های برتر کنکور سراسری نیز به جلسه دعوت شدند؛ رتبه‌های اول تا سوم هر رشته، در مجموع ۱۵ نفر از دانش‌آموزان نخبه کشور حضور یافتند که اغلب آنان در جلسه حاضر بودند و از دست وزیر علوم و ریاست کمیسیون آموزش مجلس، جوایز و هدایای خود را که دکتر قالیباف تدارک دیده بود، دریافت کردند.

وی با بیان اینکه در بخش نخست نشست، نظرات این نخبگان جوان در خصوص تأثیر قطعی معدل در کنکور شنیده شد، اظهار داشت: شش تا هفت نفر از آنان به نمایندگی از سایر نفرات، دیدگاه‌های خود را درباره تأثیر معدل در کنکور بیان کردند. ماحصل سخنان آن‌ها که باید به‌عنوان نظر واقعی و میدانی نخبگان کشور مورد توجه قرار گیرد، چند نکته اساسی بود؛ نخست آنکه مصوبه تأثیر قطعی معدل در پایه یازدهم باید از حالت قطعی خارج و به‌صورت تأثیر مثبت اعمال شود. به اعتقاد این دانش‌آموزان، قطعی شدن معدل پایه یازدهم موجب افزایش استرس داوطلبان و نابرابری در شرایط رقابت خواهد شد و حتی می‌تواند باعث شود بخشی از دانش‌آموزان از ورود به رقابت کنکور باز بمانند.

انتقاد نخبگان از ناامیدی تحصیلی و تغییرات مکرر

وی در ادامه اظهار داشت: نخبگان برتر کنکور بر این باور بودند که تداوم قطعی بودن معدل در پایه یازدهم موجب ایجاد ناامیدی و اضطراب تحصیلی در میان دانش‌آموزان شده است؛ به گفته آن‌ها، این مسئله باعث می‌شود داوطلبان نتوانند برای مسیر آموزشی و آینده خود برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند. برخلاف هدف مصوبه، تأثیر قطعی معدل به افزایش توجه دانش‌آموزان به معلم و مدرسه منجر نشده است. این دانش آموزان برتر در کنکور ۱۴۰۴ تأکید داشتند بسیاری از دانش‌آموزان فقط از سر اجبار و برای کسب نمره، خود را موظف به حضور در کلاس‌ها می‌دانند و انگیزه واقعی علمی در این زمینه شکل نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، تصریح کرد: در مجموع، جمع‌بندی بخش نخست جلسه پیش از مراسم تقدیر از نخبگان این بود که مصوبه تأثیر قطعی در پایه دوازدهم حفظ شود، اما پایه یازدهم به تأثیر مثبت تغییر یابد. نکته مهم دیگری که همه دانش‌آموزان بر آن تأکید داشتند، این بود که تغییرات مکرر در تصمیمات حاکمیتی، چه از سوی مجلس و چه از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، موجب سردرگمی و آسیب روحی به داوطلبان می‌شود؛ زیرا برنامه‌ریزی درسی آنان را بر هم می‌زند و آینده آموزشی آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

مخالفت سازمان سنجش با مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بخش دوم جلسه، رئیس سازمان سنجش و معاون ایشان، رئیس مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش توضیحات تفصیلی خود را در خصوص مصوبه کنکوری ارائه کردند، گفت: به‌طور کلی، نظر رسمی سازمان سنجش و وزارت علوم نسبت به مصوبه تأثیر قطعی معدل منفی است و آنان رسماً مخالفت خود را اعلام کردند. البته به‌دلیل فشارهای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تنها با تأثیر قطعی ۳۰ درصدی پایه دوازدهم موافقت کرده‌اند.

 گوش شنوایی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد

وی با تأکید بر اینکه وزارت علوم و سازمان سنجش معتقدند در چنین مصوباتی باید مخاطب بیرونی مدنظر قرار گیرد و متأسفانه گوش شنوایی از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد، اظهار داشت: نمایندگان سازمان سنجش تصریح کردند که پایه‌های دهم و یازدهم باید از مصوبه حذف شوند و پایه دوازدهم در حالت «تأثیر مثبت» یا در نهایت با تأثیر قطعی محدود ۳۰ درصدی باقی بماند. آن‌ها همچنین انتقاد داشتند که در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، نظرات کارشناسی مجال طرح پیدا نکرده و تصمیمات بدون توجه به مخاطبان اصلی یعنی دانش‌آموزان و خانواده‌ها اتخاذ شده است. به‌گفته آنان، نادیده گرفتن جامعه هدف در چنین تصمیماتی موجب نارضایتی و بی‌اعتمادی عمومی می‌شود و حتی می‌تواند بر سبک زندگی مردم اثر منفی بگذارد.

جمع‌بندی کمیسیون آموزش و تأکید بر ثبات تصمیمات

عظیمی‌راد خاطرنشان کرد: در مقابل، نمایندگان مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش از مصوبه دفاع کردند و هدف آن را تحقق عدالت آموزشی و افزایش علاقه دانش‌آموزان به مدرسه، معلم و کتاب دانستند؛ هرچند بخش عمده نمایندگان کمیسیون آموزش، این استدلال را نپذیرفتند و معتقد بودند که مصوبه تأثیر قطعی معدل نتوانسته اهداف خود را در عمل محقق کند.

وی در ادامه توضیح داد: بنده در جلسه اعلام کردم که بر اساس گزارش دقیق مرکز پژوهش‌های مجلس و آمارهای رسمی سازمان سنجش، اجرای این مصوبه در سه سال گذشته نه‌تنها به نفع مناطق محروم نبوده، بلکه متأسفانه اثر معکوس داشته و به زیان عدالت آموزشی تمام شده است. به اعتقاد بنده، خروجی نهایی نشست امروز کمیسیون آموزش این بود که نظرات نخبگان کنکوری کشور به‌عنوان دیدگاه‌های واقعی، میدانی و قابل اتکا مورد تأیید کمیسیون قرار گرفت. بر اساس این جمع‌بندی، پایه یازدهم با تأثیر مثبت و پایه دوازدهم با تأثیر قطعی ۳۰ درصدی حفظ شود و از اعمال هرگونه تغییر جدید در مصوبه خودداری گردد تا ثبات در تصمیمات حاکمیتی حفظ شود.

حمایت ۱۹۵ نماینده از پیشنهاد نخبگان کنکوری

عظیمی‌راد خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته نیز ۱۹۵ نفر از نمایندگان محترم مجلس طی نامه‌ای به رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، خواستار اصلاح مصوبه و اعمال تأثیر مثبت برای پایه یازدهم شده‌اند. امیدواریم این خواسته منطقی و مبتنی بر نظر نخبگان کشور مورد توجه قرار گیرد و در نهایت، تصمیمی اتخاذ شود که به نفع نظام آموزشی و دانش‌آموزان عزیزمان باشد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha